On-page hakukoneoptimointi

On-page hakukone-optimointi

Mitä otetaan huomioon on-page hakukoneoptimoinnissa?

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on optimoida nettisivu saamaan korkeamman sijoituksen hakukoneissa. Kun kävijä etsii Googlen hakukoneella esimerkiksi ”Miten opetella leipomaan pullataikina?”, tulee silloin useita hakutuloksia, joiden tarkoituksena on vastata tässä tapauksessa kysymykseesi. Hakukoneen tarkoitus on siis saada kävijät oikeille sivustoille. Tähän auttaa hyvin tehty hakukoneoptimointi.

Aloitetaan kysymällä itseltä ”Millä hakusanoilla kävijät löytävät sivuni?”. Pysytään aiemmassa esimerkissä eli olet valmistamassa artikkelia/sivua missä opetat muita  leipomaan pullataikinaa. Tarkastellaan hakusanaa ”pullataikina”. Hakusanalla ”pullataikina” on haettu kuukaudessa 22,200 kertaa. Onko se sitten hyvä avainsana?

Avainsana

Avainsana

Avainsanat ovat hakusanoja/sana joilla sivusi tulisi löytyä hakukoneesta. Hakusanoissa
voidaan käyttää joko lyhyitä sanoja tai pitkiä sana yhdistelmiä. Lyhyitä hakusanoja haetaan huomattavasti paljon enemmän, kun taas pitkiä sana yhdistelmiä. Otetaan huomioon se että pitkällä sana yhdistelmällä ja hyvällä hakukoneoptimoimisella pääsee nopeasti näkyviin hakutuloksissa. Myös kävijät, jotka hakevat pitkillä sana yhdistelmillä tulevat todennäköisemmin ostamaan kyseisen palvelun/tuotteen.

Avainsana ideoita

Opi tutkimaan avainsanoja ja tekemään on-page hakukoneoptimointia. Mittaa eri avainsanoja esimerkiksi mikä on niiden hakumäärä/kk. Tässä pari ilmaista työkalua millä voit aloittaa:
Apua avainsanojen keksimiseen – seoruler.pro/suggest
Avainsana tutkimustyökalu – ads.google.com/intl/fi_fi/home/tools/keyword-planner
Avainsanatyökalu – neilpatel.com/ubersuggest/

Sisältö

Sisältö varmasti se tärkein asia on-page hakukoneoptimoinnissa. Jos sisältö on yksinkertaisesti heikko, ei myöskään hakukoneet anna niille paikkaa. Tee sisällöstä kattava ja panosta sen laatuun.

Panda-päivitys
Google teki vuonna 2011 päivityksen nimeltä Panda. Päivityksen tavoitteena oli tuoda esiin laadukasta sisältöä hakutuloksissa ja laskea sen myötä huonolaatuista sisältöä verkossa. Google antoi myös lausunnon, jossa kehotettiin aliverkkotunnuksella erottelemaan sisältöä, joka poikkeaa muusta aihepiiristä. Panda- päivitys keskittyy sivun sisältöön.

Jos tavoitteenasi on nousta Googlen hakukoneessa keskitä on-page hakukoneoptimointi silloin laadukkaaseen sisältöön.

Avainsanojen käyttö

Meta description ja title näkyvät hakukoneen hakutuloksissa. Title eli sivun otsikko kertoo lyhyesti ja ytimekkäästi sen sivun sisällön. Kun taas meta description eli meta kuvaus on tiivistelmä sivun sisällöstä. Avainsana näkyy tekstissä lihavoituna. Sisällytä avainsana otsikkoon, kuvaukseen ja polkutunnukseen. Polkutunnus näkyy ylätason verkkotunnuksen jälkee. Esimerkiksi digituo.fi/aliverkkotunnus-ja-sen-luominen. Lue lisää URL-osoitteesta.

Jos käytät wordpressiä niin voit käyttää tähän Yoast SEO lisäosaa.

Meta description ja title

On-page hakukoneoptimoinnissa käytä avainsanoja viisaasti sivusi sisällössä, kuten H1 ostikossa. Käytä myös teksin alussa tärkeitä hakutermejä, joilla haluat sivusi löytyvän.

Kuvien optimointi
Hakukoneet eivät näe kuvaa, jolloin alt-tekstin tulisi kertoa mitä kuva sisältää. Esimerkiksi ”alt=”Musta tietokone”.
Pidä kuitenkin aina kuvan nimi yksinkertaisena, jolloin se sisällyttäisi kuitenkin tärkeän avainsanan. On myös hyvä muistaa että alt-tekstit auttavat monia näkövammaisia tulkitsemaan, mitä kuva pitää sisällään. Kuvat tulisikin optimoida kävijä kuin myös hakukoneystävällisiksi.
Kuvan koko vaikuttaa myös sivuston nopeuteen. Jos otat kuvan kuvapankista kannattaa aina nettisivulle ladatessa tarkistaa kuvan koko. Liian suuri kuva hidastaa huomattavasti nettisivusi latautumista. Hyvä tiedostokoko kuvalle olisi 100kt.

Kun teet on-page hakukoneoptimointia ja käytät Diviä voit määritellä kuvan tekstin ja otsikon ”edistyneet käyttäjät” välilehdeltä.

Kuvan asetukset

Sivun latausnopeus

Sivun latausnopeus tarkoittaa sitä kuinka nopeasti sivun sisältö latautuu. Kun kävijä on tulossa sivustollesi ja sivusi latautuminen kestää, helposti hän äänestää käsillään ja poistuu sivulta. Hyvä työkalu sivun latausnopeuden tarkistamiseen on:
Työkalu – Google pagespeed insight
Työkalun avulla näet suositus osion, jossa on ehdotuksia mitkä auttavat sivuasi latautumaan nopeammin. Näet myös arvioidun säästön kun korjaat kyseisen suosituksen. Vasemmasta yläkulmasta voit tarkastella erikseen joko mobiiliin tai tietokoneen sivun latausnopeutta.

Verkossa sijaitsee myös kursseja hakukoneoptimointiin ja sen perusteisiin. Jos haluat lisätietoa hakukoneoptimoinnista voit suorittaa ilmaisen SEO hakukoneoptimointi kurssin esimerkiksi udemy:n sivuilta.
Kurssi – www.udemy.com/topic/seo/