Off-page hakukoneoptimointi

Off-page hakukone-optimointi

Off-page hakukoneoptimointi on yhtä tärkeää kuin on-page hakukoneoptimointi. Off-page hakukoneoptimointi tarkoittaa niitä toimia, jotka toteutetaan sivun ulkopuolella. Toimia, joilla pääset vaikuttamaan sijoittumistasi hakukonetuloksiin. Off-page hakukoneoptimointi vaikuttaa sivusi luotettavuuteen.
Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä ja kehitystä.

Linkkien rakentaminen

linkkien rakentaminen nettisivulle

Linkkien kerääminen parantaa sivuston sijoittumista hakukoneen tuloksissa. Tämä on yksi tärkein osa off-page hakukoneoptimoinnissa. Keskitä linkkien rakentaminen/ kerääminen siihen, miltä sivustolta linkkejä saapuu sivullesi. Linkkien laatu voi korvata jopa linkkien määrän.

Googlen algoritmit arvioivat sivustojen luotettavuutta. Kun tärkeät sivustot linkittävät toiselle sivulle on todennäköistä että sen sisältö on laadukasta. Googlen algoritmit tunnistavat mahdollisen roskasisällön ja poistavat sen hakutuloksista. Roskasivustot ovat niitä, jotka pyrkivät hakutuloksien kärkeen mm. ostamalla PageRank linkkejä.

Miten voin saada linkkejä?
Tee ainutlaatuista sisältöä sivullesi, jota ihmiset mielellän jakavat. Tee esimerkiksi artikkeli/blogipostaus. Auta sillä ihmisiä, jaa tietoa tai tee sisällöstä helposti samaistuttavaa. Ihmiset mieluusti jakavat sisältöä ystävilleen, jolloin useampi
ihminen tulee myös tietoiseksi sivustosta.

Miten voin kerätä linkkejä?
Hakemisto linkkejä voi pyytää sivustoilta, jotka keräävät linkkejä omalle sivustolleen. Hakemisto sivustoilla löydät useita eri kategorioita ja niiden alta sivuja.
Esimerkiksi: Verkkokaupat > Lapset.
Löydät sieltä useita yrityksiä, jotka myyvät lapsille tarkoitettuja vaatteita, leluja ja tarvikkeita.

Luo uusia suhteita ja käytä avuksi tuttujasi. Jos madollisesti tutuillasi on nettisivut pyydä heitä linkittämään sivustosi heidän sivuilleen.

Anna referenssi/arvostelu toisen yrittäjän tuotteesta tai palvelusta. Pyydä heitä linkittämään sivusi arvostelun yhteyteen.

Yritä tutkia hieman mitä linkkejä alasi kilpailijoilla on. Tätä kautta voit löytää mahdollisia hakemisto linkkejä. Alhaalle olen listannut kaksi mahtavaa työkalua, joilla voit tutkia mitä linkkejä muilla sivustoilla on.
Työkalu – analytics.moz.com/pro/link-explorer/home
Työkalu – domainstats.com

Sivustokartta

sivustokartta
Hakukoneita ajatellen täytyy tehdä sivustokartta eli XML-tiedosto, jossa on lueteltu nettisivun sivut. XML-tiedoston avulla hakukoneiden indeksointirobotit löytävät nettisivun ja järjestävät sen hakukoneiden hakemistoon. Nettisivun omistaja näin ollen toimittaa ideksoidun verkko-osoitteen ja sivustokartan.

Sen voi tehdä muun muassa Googlen Search Console palvelulla. Search console varmistaa että google löytää ja ideksoi nettisivusi. Päivitettyä ja uutta sisältöä voi lisätä hakemistoon. Palvelu on muutenkin hyödyllinen. Esimerkiksi Search Console tarkastelee Google haun liikennedataa.

sivustokarttahakemisto
Työkalu jolla näet näkyvät nettisivusi sivut – xml-sitemaps.com

Uudelleenohjaus

Uudelleen-ohjaus

Ohjaa kävijät ja hakukoneet oikeille sivuille myös silloin kun olet tehdyt uudistuksia tai päivityksiä. Kun kävijä päätyy vanhalle sivulle etkä ole suorittanut uudelleenohjausta tulee näytölle silloin näkyviin 404 virheisivu. 404 virhesivulle päätyy siis silloin jos sivu on ollut joskus olemassa mutta jostain syystä siirretty tai poistettu.
Virhesivu
Uudelleenohjauksen tekeminen WP-lisäosa Redirectionilla.
1.Lataa ja ota käyttöön lisäosa Redirection
2.Lisää vanha URL-osoite kohtaan Source URL
3.Sen jälkeen lisää uusi URL-osoite kohtaan Target URL
4. Paina sitten painiketta ”Add Redirect”
Redirection lisäosa

Sosiaalinen media

Sosiaalisessa mediassa jaetut linkit eivät suoranaisesti vaikuta hakukoneoptimointiin. Enemmänkin voidaan ajatella sosiaalisen median tuovan näkyvyyttä esimerkiksi artikkelille,
joka jaetaan Facebookissa. Sen myötä useat eri ihmiset pystyvät löytämään artikkelin.

Miten se sitten vaikuttaa hakukoneoptimointiin?
Bloggaajat, lehdet ja useat eri toimittajat voivat nähdä ja jakaa sivusi omilla sivuillaan joka silloin vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen. Saat silloin ainutlaatuisia linkkejä, jotka johtavat sivullesi. Tämä toimii silloin linkkien rakentamisena.
Lue myös artikkeli sosiaalinen media ja siellä markkinointi.

Hyvä muistaa
Kun ihmiset saapuvat sivuillesi sosiaalisen median kautta, on hyvä huomioida jokainen
kävijä. Tee sivustostasi silloin responsiiviset. Responsiiviset sivut mahdollistavat käytön jokaisella päälaitteella. Yhä useampi selaa internettiä matkapuhelimella, jos nettisivuja ei ole tehty responsiiviseksi ei kävijä voi niitä selata mobiililaitteella.

responsiiviset nettisivut